Koiran allergiatutkimukset

Tavallisin iho- ja korvaoireita koirille aiheuttava sairaus on allergia. Allergian tavallisin oire on kutina.  Allergiaoireiden taustalla voi olla ruoka-aineyliherkkyys tai atopia eli ympäristöallergia. Maailmanlaajuisesti kirppuallergia on tavallisin mutta on harvoin suomalaisten koirien vaivana.

koiran korvatuehdus

Korvatulehdus on tavallisimpia oireita joita allergisilla koirilla
esiintyy.

silmäoire koira

Allergia voi aiheuttaa koiralle erilaisia silmäoireita kuten silmänympärysihon ärtymistä ja kutinaa, sidekalvontulehdusta, rähmimistä ja punoitusta.

Miten diagnosoidaan ruoka-aineallergia?

Lemmikin omistajat ovat usein hyvin tietoisia siitä, että ruoka-aineallergia voi aiheuttaa iho-oireita. Ruoka-aineallergia on kuitenkin koiralla paljon harvinaisempi kuin atopia. Allergiatutkimusten alussa pyritään selvittämään johtuvatko koiran oireet ruoasta vai ympäristön allergeeneista kuten pölypunkeista.

Kaikki ruoka-aineiden aiheuttama oireilu ei ole allergiaa. Ihmisten laktoosi-intoleranssi on tästä hyvä esimerkki. Kaikilla ruoka-aineallergisilla koirilla ei ole maha-suolikanavan oireita.

Nykytiedon mukaan ruoka-aineallergiaa ei voi diagnosoida verinäytteellä. Tavallisin tapa on ns. eliminaatiodieetti, jonka aikana koira syö ruokaa, jolle se todennäköisesti ei ole allerginen. Dieetin alussa hoidetaan kutinaa ja tulehdusta lääkkein ja/tai paikallishoidoin. Dieetin lopulla koiran oireita verrataan dieettiä edeltävään aikaan, ja jos vointi on parempi, aloitetaan dieetin haaste- eli provokaatiovaihe. Sen lisäksi että diagnosoidaan (tai poissuljetaan) ruoka-aineallergia, selvitetään mitä koira voi jatkossa syödä ja mitä sen tulee välttää.

tassu kutina

Allergian tavallisin oire on kutina. Kun koiran tassut kutisevat, se nuolee niitä ja nuolemisen seurauksena tassujen karvat voivat värjääntyä.

tassutulehdus

Allergian tavallisimpia oireita kutinan ohella on ihon punoitus. Hyvin monella allergisella koiralla on tassutulehduksia. Allergian aiheuttamasta ihottumasta voi löytyä hiivaa tai bakteereja.

Miten tiedetään, onko koiralla atopia?

Atopia on kliininen diagnoosi: tämä tarkoittaa sitä, että arvioidaan ovatko oireet ja taudinkulku tyypilliset atopialle. Mitään varsinaista testiä, esimerkiksi geenitestiä, diagnoosin asettamiseksi ei ole. Oleellinen osa allergiadiagnostiikkaa on esitietojen läpikäyminen. Tästä syystä ensikäynnille varataan tunnin aika ja suosittelemme, että tiedot aiemmista tutkimuksista ja hoidoista otetaan mukaan tai lähetetään etukäteen sähköpostitse.

Seuraavaksi suljetaan pois muut mahdolliset syyt oireilulle, kuten loissairaudet. Useimmiten eliminaatiodieetti ruoka-aineallergian varalta on tarpeen. Hiiva- tai bakteeritulehdusten tunnistamiseksi otetaan usein näytteitä iholta tai korvista.

hiiva koira

Allergisesta ihottumasta otetuissa näytteissä on usein hiivan ylikasvua. Hiivaa on koiran iholla normaalistikin, mutta allergian seurauksena hiiva voi viihtyä liiankin hyvin ja pahentaa tulehdusta iholla.

karvatupppi tulehdus

Allergisen koiran ihon normaalia heikompi suojamuuri altistaa tulehduksille. Kuvan koiralla nähdään bakteerien aiheuttama karvatupentulehdus.

Milloin otetaan allergiatesti?

Ei ole olemassa testiä tai laboratoriokoetta, joka osoittaisi onko koiralla allergiaa. Allergiatesteissä myös terveellä koiralla voi olla positiivisia tuloksia, eli testiä ei voi käyttää allergiadiagnoosin asettamiseksi. Testiä käytetäänkin pääsääntöisesti allergeenien valitsemiseen siedätyshoitoa varten, ei diagnostiikkaan. Allergiatestitulos voi toki tukea allergiadiagnoosia.

Allergiatestin voi ottaa ihotestinä tai verinäytteenä. Ihotestejä ei aina ole saatavilla. Verinäytteestä tutkitaan koiran allergeenikohtaiset IgE-vasta-aineet. Testin allergeenit valitaan asuinpaikan mukaan: meillä siis Pohjois-Euroopassa esiintyvät tavallisimmat allergeenit kuten esimerkiksi siitepölyt, pöly- ja varastopunkit ovat oleelliset.

hot spot

Kutinan seurauksena koira raapii ihoaan ja seurauksena voi olla hot spot eli akuutti kostea pintatulehdus. Hot spoteja nähdään erityisesto paksuturkkisilla koirilla kesäisin ja usein uimisen jälkeen.

alergiatesti koira

Allergiatestejä käytetään atooppisen koiran siedätyshoidon allergeenien valintaan. Allergiatestillä ei voi diagnosoida atopiaa.