Allergiset ihosairaudet kissalla

Kissojen allergisten ihosairauksien yleisyys ei ole tiedossa. Kissojen allergioita on tutkittu vähemmän kuin koirien, mutta allergisia kissoja tavataan kuitenkin melko usein pieneläinvastaanotoilla. Kissojen allergiset ihosairaudet poikkeavat koiran vastaavista ja siksi ne voivat olla vaikeat tunnistaa. Samankaltaisia oireita voivat kissoilla aiheuttaa myös muut sairaudet kuten esimerkiksi kivuliaat nivel- ja luusto-ongelmat.

Minkälaisia allergioita kissoilla esiintyy?

Suomessa tavataan kirppuallergiaa harvoin sillä koirien ja kissojen kirppuja ei meillä esiinny yleisesti. Muualla maailmassa kirppuallergia on tavallisin allergian muoto kissoilla.

Atopiaa kutsutaan kissalla nimellä atooppinen syndrooma (feline atopic syndrome) sillä oirekuva voi olla vaihteleva, ja atopiasta kärsivien kissojen oireet voivat poiketa toisistaan huomattavasti. Atooppista ihottumaa voi aiheuttaa ympäristöallergia tai ruoka-aineyliherkkyys.

Kissoilla tavataan kesäisin hyönteisyliherkkyyttä, hyttysten tai mäkäräisten/polttiaisten pistojen seurauksena.

Tässä kirjoituksessa käsitellään atopiaa eli atooppista syndroomaa.

Minkälaisia oireita atooppisella kissalla esiintyy?

Iho-oireet atooppisella kissalla ovat useimmiten seurausta kutinasta. Kutinasta johtuen kissa nuolee, raapii ja pureskelee ihoaan, mikä johtaa karvanlähtöön ja ihon vaurioitumiseen. On mahdollista että kissa ei näytä kutisevansa omistajan nähdessä, jolloin omistaja saattaa ajatella karvojen irronneen kaljuuntuneelta iholta itsekseen.

Kutinaa ja karvanlähtöä nähdään monella kissalla vatsan iholla tai raajoissa. Iho voi olla täysin kaljuuntunut tai karva voi tuntua lyhyenä sänkenä (kuva 1).

Kuva 1. Kuvan kissalla on atopian aiheuttamaa kutinaa alavatsan iholla.

kissan kutina
ihovaiva kissa

Kuva 2. Eosinofiilinen plakki kissan iholla.

Vaikea-asteisempi kutina voi johtaa ihon vaurioitumiseen nuolemisen ja ihon pureskelun seurauksena (kuva 2). Iholle syntyy ns eosinofiilinen plakki, joka näkyy paksuuntuneena punoittavana ihottumana. Ihonäytteistä voi löytyä eosinofiilisia granulosyyttejä, soluja joita kertyy atooppisen kissan ihoon.

Kissan kutinaoireet voivat myös kohdentua pään ja kaulan alueelle (ns head and neck pruritus). Kutinan vuoksi kissa raapii yleensä takatassuillaan pään seutua, jolloin iho vaurioituu ja rikkoutuu (kuva 3).

Kuva 3. Kaulan alueen kutinan seurauksena nähdään raapimisen aiheuttamaa ihottumaa.

kissan kutina
kissan korvatulehdus

Kuva 4. Myös kissalla voi atopia johtaa korvatulehduksiin.

Atooppisella koiralla on usein korva- ja tassutulehduksia. Kissoilla näitä esiintyy harvemmin atopian seurauksena (kuva 4). Varsinkin korvaongelmat johtuvat kissalla usein muusta syystä kuin allergiasta.

Miten kissan atopia diagnosoidaan?

Kissan atopiaa ei voi diagnosoida laboratoriotestein tai -näyttein. Diagnoosi on kliininen, mikä tarkoittaa sitä että kissapotilaan oireet ja taudinkulku ovat tyypilliset atopialle. Lisäksi suljetaan pois muut samankaltaisia oireita aiheuttavat sairaudet, kuten iholoiset. Ruoka-aineyliherkkyyden varalta saatetaan tehdä eliminaatiodieetti.

Miten kissan atopiaa hoidetaan?

Atopian hoidon tavoitteena on ensisijaisesti hyvä elämänlaatu ilman kutinaa ja ihovaurioita. Sopivimman hoidon ja lääkitysten valintaan vaikuttavat siksi tehon ja turvallisuuden lisäksi myös se miten kissa kokee lääkitsemisen tai muut hoitotoimet. Joskus atopian kannalta paras hoitovaihtoehto voi olla muuten ongelmallinen, esim. lääkkeen anto tai paikallishoitotuotteen levitys aiheuttaa kissalle paniikin. Useimmiten lempeä totuttelu ja palkitseminen, parempi lääkeenantotekniikka tai rinnakkaisvalmisteeseen vaihtaminen auttavat, mutta etenkin hyvin aroilla kissoilla voidaan joutua tarkoin punnitsemaan, mikä hoito on soveliain kokonaishyvinvointia ajatellen. Elämänlaadun kannalta on olennaista, että sen enempää oireet kuin hoitokaan eivät ole jatkuva, häiritsevä stressinlähde kissan elämässä.

Kuva 5. Atopian hoidon tavoitteena on kissan hyvä elämänlaatu.

kissan atopian hoito

Atopia on useimmiten elinikäinen sairaus, ja vaatii sen vuoksi pitkäkestoisen hoidon. Hoidossa olennaista on kutinan hallinta. Lääkehoito voi olla suun kautta annettava tai paikallinen. Siedätyshoito on sopiva hoitomuoto joillekin kissoille. Siedätyshoitoon valitaan kissalle oireita aiheuttavat allergeenit allergiatestin avulla, joka voi olla verinäyte tai ihotesti (kuva 6). Ihotestiin tarvittavat allergeenit ovat ajoittain huonosti saatavilla.

Ruoka-aineyliherkän kissan oireet pysyvät poissa kun sille ei anneta oireita aiheuttavaa ruoka-ainetta.

Kuva 6. Allergiatestin avulla valitaan allergeenit siedätyshoitoon.

siedätyshoito